Könnyítéseket tesz lehetővé egyes engedélyköteles eljárásoknál a veszélyhelyzet idejére egy hétfőn életbe lépett kormányrendelet. Viszont 18 ügycsoport esetén nem lehet alkalmazni az egyszerűsített eljárást. Szerkesztőségünket Badics Ildikó, jegyző tájékoztatta a részletekről.
- A kormány új rendelete értelmében 2020. május 18-i hatállyal egyes engedélyköteles eljárásokat egyszerűsít a veszélyhelyzetre való tekintettel, és ezekben az eljárásokban lehetővé teszi azt, hogy bejelentés alapján lehessen az ügyeket intézni. Most akár email címen, vagy a vállalkozóknak akár az általuk használt ügyfélkapun keresztül meg lehet tenni ezeket a bejelentéseket, amelyek korábban engedélyköteles eljárások voltak. Van 18 ügycsoport, amelyeket kivett a kormány ennek a hatálya alól, amelyekre egyáltalán nem lehet alkalmazni az egyszerűsített eljárást. Ilyenek például a gyámügyi eljárások vagy a járművek forgalmi engedélye, műszaki vizsgáztatása, honosítása, továbbá az olyan eljárások, ahol mérlegelni kell, hogy valaki juttatásban részesül-e vagy nem, tehát a szociális ellátások, az anyakönyvi ellátások, anyakönyvi ügyintézés, vagyis a bonyolultabb ügyek. Ezekre az ügytípusokra az jellemző, hogy ha valaki megteszi a bejelentést - a bejelentés napját nem számítva - 8 napja van a hatóságnak arra, hogy ezt a bejelentést tudomásul vegye, és hogy ha nem utasítja el azt, akkor a 9. napon a vállalkozó már gyakorolhatja a tevékenységet. Vagy ha egy kicsit bonyolultabb az eljárás, és szakhatóságot is igénybe kell venni, akkor 12 nap van arra, hogy megvizsgálja a hatóság az iratokat, és a 13. napon lehet gyakorolni a tevékenységet. Ebből a célból egy email címet kellett létrehoznia minden önkormányzatnak, minden hivatalnak, mivel a járási hivataloknál, a kormányablakoknál lévő ügyintézésre is vonatkozik a rendelet ezekre az engedélyezési eljárásokra.
Nyírbátor esetében a nyirbator.hu oldal kezdőlapján jelenítettük meg ezt az elérhetőséget egy feltűnő, rózsaszínű csíkkal, és ebben utalunk a rendeletnek a számára. Az email cím: veszelyhelyzetbenengedely@nyirbator.hu, ahová ezeket a bejelentéseket meg lehet tenni. Ezt a címet mi folyamatosan nézzük, ellenőrizzük, hogy érkeznek-e bejelentések. A mi szempontunkból, a hivatal szempontjából elsősorban az üzletek működési engedélyeztetése és a telepengedély-köteles eljárásokra vonatkozóan érkezhetnek ilyen kérelmek.
Badics Ildikó hangsúlyozta:
- Mindez nem csak egy bejelentést jelent, amely után már engedélyezhető a tevékenység, hanem ugyanazokat a mellékleteket be kell csatolni, amikre korábban is szükség volt, csak az ügyfél és az ügyintéző közötti kontaktust egyszerűsíti és rövidíti le ez az eljárás. Ez a könnyítés most csak a veszélyhelyzet idejére érvényes, de kormányzati szinten már korábban lehetett arról hallani, hogy talán azt követően is érvényben maradhat egyes eljárási ügyek intézése során.
eni