„LELKE VAN AZ ISKOLÁNAK”

Óvodától az érettségiig

„Nálunk van egyfajta értékrend, amit mi közvetítünk a gyerekeknek- ebbe beletartozik a hitélet is- s ez nyilván, hogy többletet ad a mi tanulóinknak. Kollégáktól, gyerekektől is többször hallottam már azt a kifejezést, hogy „lelke van az iskolának” mondja Rácz Tiborné a katolikus oktatási komplexum vezetője. A riporter Nagy Miklós

 

 

Tudná már összegezni, hogy milyen következményei lesznek az un. digitális oktatásnak, amit a járványhelyzet miatt rendeltek el?

Káros következményei biztosan nem lesznek. Ezt le lehet szögezni.

Ez azt jelentené, hogy tartani tudták az ütemet, és semmivel nem maradtak el, ezalatt a 3 hónap alatt?

Ó, azt nem állítom. Egészen biztos, hogy maradtak el bizonyos tananyagok, de egyáltalán nem hiszem, hogy olyan óriási gondot okozna a későbbiekben. Szeptemberben majd bepótoljuk. A kollégák igyekeztek maximálisan segíteni a szülőket. Mindenféle platformon tartották a kapcsolatot szülőkkel, gyerekekkel. Nyilván, hogy ott nehezebb a helyzet, ahol a háttér problémásabb.

 Ezeken az Ön által említett platformokon azért nem igazi tanítási órák zajlottak.

A cél az volt, hogy online legyen tanár és diák. Sok pedagógusunk arra törekedett, hogy online kapcsolatban oldják meg a pedagógus, diák találkozásokat, a tanítást, feleltetést, társalgást. Minden héten beszámolókat készítettek és ezekből látszott, hogy többségében igyekeztek megfelelni az elvárásoknak.

Nos tehát, ha röviden összefoglalná, mi az eredménye a digitális oktatásnak?

Mindenképpen komoly eredmény, hogy a kollégák megtanulták intenzíven használni a digitális lehetőségeket. Olyan alkalmazásokban lettek jártasok, amiket majd beépítenek a munkájukba. Abban biztos vagyok, hogy ezt a tudást nem szabad veszni hagyni.

Az érettséginek milyenek a tapasztalatai? Zömében csak írásbeli érettségi volt az idén.  Könnyebbnek, vagy nehezebbnek tűnt, mint a korábbi években?

Tantárgyanként más-más volt a vélemény. A saját tárgyamnál, a magyarnál talán egy picivel könnyebbnek gondolom, mint a korábbi években. Ugyan jól sikerültek az írásbelik, de szerintem hiányzik az, hogy a szóbelin még emelhettek volna a pontszámokon.

Szeptemberben a gimnázium mennyi új évfolyammal indul?

Idén 53 gyerek iratkozott be. Két első osztályt indítunk. Vannak páran, akik még várják, hogy a felvételi eljárás mit hoz a számukra. Ők később jelentkeztek.

A katolikus gimnázium mennyire népszerű a nyírbátori gyerekek, vagy szülők körében? A mostani, leendő elsősök közül mennyien nyírbátoriak?

Erre konkrétan nem készültem, de iskolai összesenben tudom, hogy 50 százalékos a helyi tanulók létszáma.

Ezt hogy kezelik? Jó eredménynek tartják, hogy a gyerekek fele nyírbátori, vagy ez egyáltalán nem szempont?

Nézze, nálunk a gyerek a fontos. Ebből a szempontból nem feltétlenül lényeges, hogy helyből, vagy éppen valamelyik környező településről jött.

Egyébként mennyire éri meg a katolikus gimnáziumot választani egy gyereknek? Milyenek a továbbtanulási esélyeik?

A két tanítási nyelvű osztályainkból talán egy gyerek van, aki OKJ képzésre készül, a többiek valamilyen felsőoktatási intézményt jelöltek meg. A mi gyerekeink 90 százalék fölötti eredményt hoztak az emelt szintű érettségiken. Ez azért elég jó visszajelzést ad az iskolában folyó munkáról.

Amúgy milyen iskolákat céloznak meg a diákjaik?

Sokan mennek a Debreceni Egyetemre (jog, gazdaság). Kedvelt a Corvinus Egyetem. A saját gyerekeim is itt végeztek. Együkük állatorvos, a másik közgazdász lett.

Ez, tehát azt bizonyíthatja, hogy nem zsákutca ez az iskola.

Abszolút nem zsákutca, sőt.

Ha már katolikus iskoláról beszélünk, akkor vajon vannak olyanok, akik az egyházi vonalat választják a továbbtanulásnál?

Korábban volt ilyen tanulónk, idén nincs. Ugyanakkor sokan érettségiznek hittanból is.

Erkölcsileg szilárdabbak a katolikus gimnáziumban végzett gyerekek, mint más iskolákban végzett kortársaik?

Nem szeretnék más középiskolákról beszélni. Azt tudom, hogy nálunk van egyfajta értékrend, amit mi közvetítünk a gyerekeknek- ebbe beletartozik a hitélet is- s ez nyilván, hogy többletet ad a mi tanulóinknak. Kollégáktól, gyerekektől is többször hallottam már azt a kifejezést, hogy „lelke van az iskolának”. Ez elég kifejező, nem?

Az általános iskola hol tart most?

Már az ötödik osztályba járnak az első általános iskolásaink.

Akik itt ballagnak majd nyolcadikosként, automatikusan mehetnek tovább a gimnáziumo osztályokba?

Igen, az iskola pedagógiai programjában leírtuk, hogy milyen teljesítmény kell a hetedik, nyolcadikos gyerekektől, hogy automatikus legyen az átvétel.

Nos és milyen teljesítményt várnak el?

Közepestől erősebb érdemjegy kell, de aki a nyelvi osztályba szeretne menni, oda ez nem lenne elég. Távlatokban gondolkodunk. Az általános iskolai osztályainkban vannak nagyon jó képességű gyerekek és talán lesznek olyan gyerekek is, akik 3.5-3.7 körüli eredményt érnek el. A legerősebb osztályok nyilván a nyelvi előképzős osztályok lesznek.

Idén eredetileg egy, vagy eleve két induló első osztállyal számoltak?

Eredetileg is két osztályt hírdettünk, három képzési típussal. Az egyik a két tanítási nyelvi képzés, a másik a testnevelés és végül az általános tantervű osztály. Tehát két osztály lesz a két tanítási nyelvű mellett lesz a testnevelés-általános tantervű osztály, ahol csoportbontás lesz.

Van elég tanítójuk is a két osztályhoz?

Igen és vannak új kollégák is. Az egyikőjük a nyírbátori állami iskolából jött. Itt azért el kell mondanom, ez érvényes a óvodára is, nem szoktam megszólítani embereket, hogy jöjjenek hozzánk dolgozni. Meghirdetjük az állást, meghallgatjuk a jelentkezőket, s ha rendben minden, akkor alkalmazzuk őket. Ez most is így volt.

Miért választják a szülők a katolikus általános iskolát? Esetleg azért, mert erős, jó minőségű intézménynek gondolják ezt az intézményt, azért talán, mert direkt vallásos nevelést szeretnének a gyereknek, vagy még azért is, mert itt nem lesznek cigány gyerekek és ez már nagy előny?

Az első két feltételezése biztosan igaz. Amúgy pedig van cigány gyerekünk. Nem sok, de néhány cigány gyereket hoznak hozzánk.  Egyébként pedig mi csak azokat a gyerekeket tudjuk felvenni, akik jelentkeznek. Mint talán már említettem 62 gyerek jelentkezett, 53 gyereket már felvettünk és vannak még várakozók. Közöttük is van cigány gyerek. Ilyen jellegű statisztikánk természetesen nincs.  Ma is van nagyon tehetséges érettségiző roma gyerekünk. Támogatjuk a cigány gyerekeinket, akik vannak. Csak még egy fontos dolog, hogy miért is hozzák hozzánk a gyerekeiket a szülők. Idén úgy jelentkeztek, hogy nem tudták, kik lesznek a tanítók. Ez azért komoly bizalmat feltételez az iskola iránt, a szülők részéről.

Idén ősszel indul a katolikus óvodai nevelés is. Miért, illetve ki tartotta fontosnak, hogy legyen óvodájuk is?

Nagyon sok szülő keresett meg bennünket, hogy nem tervezünk-e óvodát nyitni.  Ez az egyik ok, de ha megnézzük a katolikus oktatási rendszert, látjuk, hogy alulról építkezik. Most már mindenhol kapcsolódik óvoda is az egyházmegye iskoláihoz. Népszerű az új óvodánk. Jelenleg 63 beírt gyerek van, de sokan várakoznak. Az biztos, hogy nem szándékozunk 75 fölé menni.

Mit kínál az óvoda, ami indokolhatja a népszerűségét?

Katolikus nevelés, az évszakok, az egyházi ünnepek köré szervezik a foglalkozásaikat. A tevékenységek ugyanazok, mint a többi óvodában, de módszertanban biztos, hogy lesznek újdonságok.

Mi lesz nyáron?

26-ig van ügyeletünk, de igazán nem volt igény a szülők részéről. Lesz nyári táborunk a Balaton mellé. Úgy tűnik azokat már meg lehet tartani. Vannak bent gyerekek, de arra nincs lehetőségünk, hogy elvigyük a gyerekeket például egy állatkertbe, mert arra nincs pénzügyi keretünk, a szülő sem nagyon tudja ezt megfizetni.

Az iskola miért nem tudja ezt kifizetni?

Itt 500 gyerekről beszélnénk így. Erre nekünk nincs pénzünk.

No és az államtól kapott normatívából erre nem futná?

 

Mi az átlagbér alapú támogatás szerint kapjuk a finanszírozást, hasonlóképpen az állami iskolákhoz.

Az intézmény költségvetése biztosan úgy alakul, ahogy mondja, de az egyház lényegesen magasabb normatívát kap, amiből lehet az állatkert látogatásra is futná.

Én csak arról tudok nyilatkozni, amiből mi gazdálkodunk.

Mit gondol, szakmailag nem járnának még előrébb, ha a kiugróan jól teljesítő pedagógusokat kiugróan jól fizetnék meg. Hiszen erre, az egyháznál valószínűleg meg is lenne a fedezet?

Év végén szoktunk kapni jutalmat. Amúgy pedig magasabb a fizetésünk, mint egy állami iskolában. Tavaly is volt béremelés és idén is. Akik készültek hozzánk egy másik iskolából, s amikor megnéztük, hogy milyen fizetést tudunk ajánlani, akkor kiderült, hogy anyagilag is jobban járnak nálunk.