Március 16-án valamennyi oktatási intézmény bezárta kapuit Magyarországon, a pedagógusok és a tanulók igyekeztek ráhangolódni a korábban még csak kevés helyen alkalmazott digitális oktatásra. Fizikálisan tehát nem találkozik a tanár és a diák. De órák vannak és a diákok sok esetben nagyon izgatottan várják ezeket a virtuális találkozásokat.

Igen speciális ebből a szempontból a hangszeres zenetanulás. Arról, hogy Nyírbátorban hogyan kivitelezik a művészeti oktatás ezen ágát, Kiss Irma mondta el az eddigi tapasztalatokat. A Szatmár Alapfokú Művészeti Iskola Nyírbátori Tagintézményének vezetője kiemelte, hogy a zenei tagozaton valamennyi tanulónak van saját hangszere. A művészeti iskolában 260-ból jelenleg 210 gyerek tanul zenetanszakon.

Digitális oktatás – konkrétan így kimondva nem alkalmaztak még ilyen tanítási módot a nyírbátori művészeti iskolában, de hasonlót igen, hiszen digitális eszközöket már korábban is alkalmaztak. Zeneműveket, színjátékokat ugyanis folyamatosan ajánlanak a tanítványoknak a művészeti oktatás keretében. Azt is hamar ki kellett találni, hogy a művészetoktatást hogyan oldják meg online módon.

  • Nagyon találékonyak voltak a tanárok, és már a folyamat legelején összefogtak a zenepedagógusok is országosan. Facebook csoportokat hoztak létre, megjelentek az Instagramon és elkezdtek skypolni. Én nagyon örülök és elégedett vagyok, hogy mindenki ennyire pozitívan állt az új helyzet előtt. Itt a gyerekekre, a tanárokra és a szülőkre is gondolok. Az is fontos, hogy minden gyereknek van hangszere, amin otthon tanulhat, gyakorolhat. Számunkra a törvény is előírja, hogy az intézménynek rendelkeznie kell bizonyos eszközállománnyal, amellyel egyáltalán elindulhatunk. Ráadásul volt nálunk egy hangszer-csereprogram, bővült az eszköztárunk, és a szülők is igyekeztek minden gyereknek megvásárolni a hangszert.

A tanítványok személyesen keresték a zenepedagógusokat a korábbi időszakban az órarendnek megfelelően. Van olyan része az oktatásnak, ami maradt és van olyan is természetesen, ami megváltozott.

  • Mi tanárok ugyanúgy szépen felöltözünk, kisminkeljük magunkat, fodrászhoz elmegyünk, felkészülünk az órára. Ugyanis szinte minden nap beülünk a kamera elé és videót készítünk, hiszen muszáj megmutatni a részleteket, a mozdulatokat a gyerekeknek. Most nem vagyunk velük, nem tudjuk megfogni a kezüket. A gyerekek szerencsére nagyon lelkesek és nagyon szorgalmasak. Odaadóak a szüleik is, hisz együtt kell működniük a gyerekekkel: rögzíteniük kell nekik is a gyakorlást, muszáj összedolgozniuk. Most a szülők jóval többet látnak abból a munkából, amit a gyerekek a zenepedagógussal együtt végeznek az oktatás keretében.

Túl április közepén, túl az egyhónapos megváltozott időszakon, úgy tűnik, ez a tanév már csak a digitális oktatással valósítható meg. A hagyományos iskolai oktatásban is felelnek a gyerekek, dolgozatot is írnak, stb. A zenesulisok pedig minden tanév végén vizsgaelőadásokon mutatják meg megszerzett tudásukat, tehetségüket.

  • Valószínű, hogy olyan megoldást kell, keressünk, hogy gyakorlati jegyet kapnak a gyerekek. Illetve kijelölünk mindenkinek azért egy-egy vizsgadarabot és meglátjuk, hová alakulnak az események. A szokások vizsgaelőadásokon túl hat év után minden tanulónak le kell tennie egy alapfokú művészeti vizsgát, ha tovább szeretne tanulni az állami finanszírozású kereteken belül. Ezt még nem tudjuk pontosan, hogyan fogjuk megoldani. Talán eltoljuk szeptemberre.

Itt fontos elmondani, hogy rengeteg előadásunk elmarad. Minden áprilisban, a hónap végén tartjuk a Magyar Művészetoktatás Napja kapcsán a mi, saját rendezvényünket is a Kulturális Központban. Idén ez elmarad, pedig 2020-ban ez egy nagyszabású rendezvény lett volna. Ebben az évben 40 éves ugyanis a Nyírbátori Ütőegyüttes. Elmarad a Szerenádest és a Tanári Hangverseny is. Sok kedves dologról kellett lemondanunk, így például a filharmóniai programok, tehát a Bátori Estek sem valósulhattak meg. De mi sem adjuk fel és ugyanúgy folytatjuk tovább. És reménykedünk abban, hogy mihamarabb elkövetkezik az az idő, amikor minden a régi kerékvágásban mehet tovább. Mivel szeptemberben új tanév indul, várjuk majd az új tanulókat is és a kicsiket is, akik talán most nagyobb testvéreiket látva kapnak kedvet valamelyik hangszerhez. Most nincs lehetőségünk sajnos a szokásos hangszerbemutató programok alkalmával eljuttatni ezeket az eszközöket a gyerekek közelébe. A járvány okozta helyzetnek viszont az mindenképpen pozitív hozadéka a zenetanulás szempontjából, hogy a gyerekek otthon vannak, és így többet tudnak gyakorolni. Agilisabbak a tanítványok, nagyobb önállóságot is igényel tőlük alapvetően ez a helyzet. Hiszen ha elszakad egy húr, vagy hamis a furulya, ebben a feladatban is csak online tudjuk átadni a megoldást. Azt is mondhatnám, hogy hatékonyabb így az oktatás.

 

eni