Nyírbátori ösztöndíj
Nyírbátor önkormányzata ebben a tanévben meghirdetett egy ösztöndíj programot, kifejezetten hátrányos helyzetű, általános iskolás diákok számára. Erre tanulmányi, sport és művészeti alapon lehetett pályázni és nem feltétlenül csak kiemelkedő tanulmányi eredményt produkáló gyerekek indulhattak eséllyel. Az első körben még nem tudták betölteni az ötvenes keretet, mert nem volt elég pályázó. Pedig a feltételek nem túl erősek, miközben a tíz hónapon keresztül elnyerhető, havi 10000 Ft. kifejezetten sokat segíthet a nyertes gyerekek körülményeinek javításában. Levendáné dr Lengyel Valériát, az önkormányzat bizottsági elnökét Nagy Miklós kérdezte.
Mit gondol, miért nem volt elegendő pályázó?
Ez a rendelet tavaly május elsején lépett hatályba. A szűkös idő talán kevés lehetett arra, hogy minden érintetthez eljusson a híre ennek a lehetőségnek. Ugyanakkor azt is el kell mondani, hogy mind a három általános iskolásokat oktató intézmény pedagógusainak felhívtuk a figyelmét erre a pályázati kiírásra. Az első körben csupán 17 érvényes pályázatot kaptunk. Az önkormányzat ezután megváltoztatta a rendeletet, hogy ismét megnyissuk a pályázatot.
Mi volt az alapvető cél? Valóban a tehetséggondozás a fő cél, vagy inkább azt szeretnék, hogy olyan családok, gyerekek is kaphassanak plusz támogatást, akik eddig ilyen gondoskodásban nem részesültek?
Az önkormányzatnak fontos feladata, hogy minden eszközzel támogassa a hátrányos helyzetű családokat. A szegénység újra termelődésének a megakadályozása főként az oktatáson keresztül valósulhat meg. Éppen ezért hoztuk létre ezt az ösztöndíjat, amiből a halmozottan hátrányos helyzetű gyerekek támogatását szeretnénk elérni. A cél, hogy segítsük őket a tanulmányi előmenetelükben, segítsük őket az iskola befejezésében és lehetőséget kaphassanak arra, hogy piacképes pályára kerüljenek. Nagyon fontosnak tartjuk, hogy ezeknél a gyerekeknél és a családoknál valamilyen szemléletváltozás is történjen.
Ki és hogyan kiséri figyelemmel az ösztöndíjas gyerekek éves munkáját? Havi 10000 Ft-ról van szó, tíz hónapon keresztül és összesen 50 gyerek kerülhet be. Igaz, elhangzott az is, ha sikeres lesz ez a támogatási forma, akár növelni is fogják a bekerülő gyerekek számát.
Anyagi lehetőség függvénye, de úgy gondolom, hogy adott esetben tudjuk bővíteni a létszámot. Már abban is gondolkodunk, hogy kiterjesszük a pályázatot a középiskolások számára is. Az más kérdés, hogy a középiskolák esetében már azt is szeretnénk elérni, hogy az ipari cégek is vegyenek részt a pályázati rendszerben.
Az általános iskolásoknál az a cél, hogy a közepes tanuló legyen stabil közepes a jövőben, vagy eleve javítaniuk kell a tanulmányi eredményükön? Egyáltalán, milyen eszközökkel próbálják ezt elérni? Bevonják a pedagógusokat is?
Mondom, a fő cél, hogy ne morzsolódjanak le, illetve, hogy stabil tanulókká váljanak ezek a gyerekek. Éppen ezért nagyon könnyűek a feltételek. Három egész öttized fölötti eredménnyel már befogadjuk a pályázatokat. Amúgy a pályázók átlaga négyes fölötti.
Elvárás, hogy az ösztöndíjas gyerek javítson a tanulmányi eredményén?
A feltétel az, hogy ne romoljon az eredményük. A feltétel az, hogy nyírbátori lakosok legyenek, nappali oktatásban vegyenek részt. Szaktanári figyelmeztetéstől súlyosabb fegyelmi büntetésük ne legyen és rendszeresen járjanak iskolába. Ha ezeket a feltételeket betartják, akkor éves szinten 100 000 Ft ösztöndíjat kapnak.
Mi a tapasztalat, az iskolák mennyire voltak partnerei az önkormányzatnak.
Nagyon kedvező a tapasztalatunk. A mi bizottságunk dönt a pályázatokról. Az iskolákkal közösen dolgoztunk ki egy pontozásos rendszert.
Ezt a havi tízezer forintot mire lehet költeni?
Nem is akarjuk ellenőrizni, hogy a család mire használja ezt a pénzt, biztosra veszem, hogy azoknál a családoknál, ahová ez a pénz kerül, azt a tanuló gyerekre költik.
Menet közben kérnek-e visszajelzéseket az iskoláktól, vagy a szülőktől?
Erről még nem volt szó. Még az első év felénél tartunk. Azt várjuk el, hogy jelezzék, ha olyan változás következik be, ami miatt már nem jogosult a gyerek az ösztöndíjra. Ilyen a fegyelmi büntetés – ezt a szülőnek kell jelezni 15 napon belül - vagy elköltöznek a városból, esetleg kikerül a gyermek a nappali képzésből.
Van valós különbség a sport, a művészeti, vagy a tanulmányi ösztöndíj között?
A feltételekben van egy kis különbség. Sport ösztöndíjra az pályázhat, akinek a tanulmányi eredménye legalább 3.5 és valamilyen iskolai, területi sportversenyen indulnia kell, illetve indult. Ez lehet egyéni vagy csapatsport. A művészetinél is hasonlóan, valahol meg kell, vagy kellett méretkeznie. Itt még az is előny, ha a gyerek valamelyik művészeti tantárgyból jeles eredményt ért el.
Amennyiben valaki megfelel a feltételeknek és egyszer elnyeri az ösztöndíjat, utána minden évben újra kell pályázni, amíg általános iskolás a gyerek?
Nincs automatizmus. Minden évben pályázni kell.
Nagyobb eséllyel indul az, aki egyszer már volt ösztöndíjas?
Úgy gondolom, hogy az esélyek egyenlőek. Minden évben, június 25-ig kell pályázni az ösztöndíjakra.
Mely évfolyamokról pályáztak a legtöbben?
Inkább hatodik-hetedik osztályokból a jellemző. Érdekes az iskolák közötti megoszlás is. Ebből is látszik, hogy hol van a legtöbb hátrányos helyzetű tanuló. 31 pályázatot fogadtunk be, ebből 20-an a Magyar-Angol Kéttannyelvű Általános Iskolából, 8 gyerek a katolikus általános iskola és gimnáziumból és 3 pályázónk van a Báthory Anna Református Általános Iskolából.
Az is lehet, hogy nem volt elég széles körben ismert a pályázati lehetőség, hiszen 19 üres hely megmaradt.
A két fordulóban 41 pályázat érkezett hozzánk. Az elutasított 10 pályázatnál a legjellemzőbb ok az volt, hogy nem feleltek meg a jövedelmi feltételeknek. Többségüknél magasabb volt a jövedelem, mint ami a feltételek között szerepelt, azaz több, mint 85500 Ft jutott egy főre a családon belül. Volt olyan pályázó, akinél viszont a gyermek szorgalma, vagy magatartása nem tette lehetővé, hogy befogadjuk a pályázatot.
A keretből megmaradt összeggel növelni fogják a következő évben a befogadható gyerekek számát, vagy erre nem lesz szűkség, hiszen már az első évben sem töltötték be a teljes keretet?
Nem növeljük a létszámot. Idén is marad az eredeti 50 fős keret.
Említette, hogy szeretnék kiterjeszteni az ösztöndíjat a középiskolásokra is. Ebben a körben esetleg további feltétel lehet, ha valamilyen konkrét szakma felé, vagy akár a felsőoktatás irányába lehet terelni a tanulókat?
Egyelőre ez csak elképzelés. Szeretnénk előbb a cégeket is bevonni, hiszen azzal a foglalkoztatás is zöld utat kaphat a tanulmányok befejezése után.
Mit gondol, miért nem volt elegendő pályázó?
Ez a rendelet tavaly május elsején lépett hatályba. A szűkös idő talán kevés lehetett arra, hogy minden érintetthez eljusson a híre ennek a lehetőségnek. Ugyanakkor azt is el kell mondani, hogy mind a három általános iskolásokat oktató intézmény pedagógusainak felhívtuk a figyelmét erre a pályázati kiírásra. Az első körben csupán 17 érvényes pályázatot kaptunk. Az önkormányzat ezután megváltoztatta a rendeletet, hogy ismét megnyissuk a pályázatot.
Mi volt az alapvető cél? Valóban a tehetséggondozás a fő cél, vagy inkább azt szeretnék, hogy olyan családok, gyerekek is kaphassanak plusz támogatást, akik eddig ilyen gondoskodásban nem részesültek?
Az önkormányzatnak fontos feladata, hogy minden eszközzel támogassa a hátrányos helyzetű családokat. A szegénység újra termelődésének a megakadályozása főként az oktatáson keresztül valósulhat meg. Éppen ezért hoztuk létre ezt az ösztöndíjat, amiből a halmozottan hátrányos helyzetű gyerekek támogatását szeretnénk elérni. A cél, hogy segítsük őket a tanulmányi előmenetelükben, segítsük őket az iskola befejezésében és lehetőséget kaphassanak arra, hogy piacképes pályára kerüljenek. Nagyon fontosnak tartjuk, hogy ezeknél a gyerekeknél és a családoknál valamilyen szemléletváltozás is történjen.
Ki és hogyan kiséri figyelemmel az ösztöndíjas gyerekek éves munkáját? Havi 10000 Ft-ról van szó, tíz hónapon keresztül és összesen 50 gyerek kerülhet be. Igaz, elhangzott az is, ha sikeres lesz ez a támogatási forma, akár növelni is fogják a bekerülő gyerekek számát.
Anyagi lehetőség függvénye, de úgy gondolom, hogy adott esetben tudjuk bővíteni a létszámot. Már abban is gondolkodunk, hogy kiterjesszük a pályázatot a középiskolások számára is. Az más kérdés, hogy a középiskolák esetében már azt is szeretnénk elérni, hogy az ipari cégek is vegyenek részt a pályázati rendszerben.
Az általános iskolásoknál az a cél, hogy a közepes tanuló legyen stabil közepes a jövőben, vagy eleve javítaniuk kell a tanulmányi eredményükön? Egyáltalán, milyen eszközökkel próbálják ezt elérni? Bevonják a pedagógusokat is?
Mondom, a fő cél, hogy ne morzsolódjanak le, illetve, hogy stabil tanulókká váljanak ezek a gyerekek. Éppen ezért nagyon könnyűek a feltételek. Három egész öttized fölötti eredménnyel már befogadjuk a pályázatokat. Amúgy a pályázók átlaga négyes fölötti.
Elvárás, hogy az ösztöndíjas gyerek javítson a tanulmányi eredményén?
A feltétel az, hogy ne romoljon az eredményük. A feltétel az, hogy nyírbátori lakosok legyenek, nappali oktatásban vegyenek részt. Szaktanári figyelmeztetéstől súlyosabb fegyelmi büntetésük ne legyen és rendszeresen járjanak iskolába. Ha ezeket a feltételeket betartják, akkor éves szinten 100 000 Ft ösztöndíjat kapnak.
Mi a tapasztalat, az iskolák mennyire voltak partnerei az önkormányzatnak.
Nagyon kedvező a tapasztalatunk. A mi bizottságunk dönt a pályázatokról. Az iskolákkal közösen dolgoztunk ki egy pontozásos rendszert.
Ezt a havi tízezer forintot mire lehet költeni?
Nem is akarjuk ellenőrizni, hogy a család mire használja ezt a pénzt, biztosra veszem, hogy azoknál a családoknál, ahová ez a pénz kerül, azt a tanuló gyerekre költik.
Menet közben kérnek-e visszajelzéseket az iskoláktól, vagy a szülőktől?
Erről még nem volt szó. Még az első év felénél tartunk. Azt várjuk el, hogy jelezzék, ha olyan változás következik be, ami miatt már nem jogosult a gyerek az ösztöndíjra. Ilyen a fegyelmi büntetés – ezt a szülőnek kell jelezni 15 napon belül - vagy elköltöznek a városból, esetleg kikerül a gyermek a nappali képzésből.
Van valós különbség a sport, a művészeti, vagy a tanulmányi ösztöndíj között?
A feltételekben van egy kis különbség. Sport ösztöndíjra az pályázhat, akinek a tanulmányi eredménye legalább 3.5 és valamilyen iskolai, területi sportversenyen indulnia kell, illetve indult. Ez lehet egyéni vagy csapatsport. A művészetinél is hasonlóan, valahol meg kell, vagy kellett méretkeznie. Itt még az is előny, ha a gyerek valamelyik művészeti tantárgyból jeles eredményt ért el.
Amennyiben valaki megfelel a feltételeknek és egyszer elnyeri az ösztöndíjat, utána minden évben újra kell pályázni, amíg általános iskolás a gyerek?
Nincs automatizmus. Minden évben pályázni kell.
Nagyobb eséllyel indul az, aki egyszer már volt ösztöndíjas?
Úgy gondolom, hogy az esélyek egyenlőek. Minden évben, június 25-ig kell pályázni az ösztöndíjakra.
Mely évfolyamokról pályáztak a legtöbben?
Inkább hatodik-hetedik osztályokból a jellemző. Érdekes az iskolák közötti megoszlás is. Ebből is látszik, hogy hol van a legtöbb hátrányos helyzetű tanuló. 31 pályázatot fogadtunk be, ebből 20-an a Magyar-Angol Kéttannyelvű Általános Iskolából, 8 gyerek a katolikus általános iskola és gimnáziumból és 3 pályázónk van a Báthory Anna Református Általános Iskolából.
Az is lehet, hogy nem volt elég széles körben ismert a pályázati lehetőség, hiszen 19 üres hely megmaradt.
A két fordulóban 41 pályázat érkezett hozzánk. Az elutasított 10 pályázatnál a legjellemzőbb ok az volt, hogy nem feleltek meg a jövedelmi feltételeknek. Többségüknél magasabb volt a jövedelem, mint ami a feltételek között szerepelt, azaz több, mint 85500 Ft jutott egy főre a családon belül. Volt olyan pályázó, akinél viszont a gyermek szorgalma, vagy magatartása nem tette lehetővé, hogy befogadjuk a pályázatot.
A keretből megmaradt összeggel növelni fogják a következő évben a befogadható gyerekek számát, vagy erre nem lesz szűkség, hiszen már az első évben sem töltötték be a teljes keretet?
Nem növeljük a létszámot. Idén is marad az eredeti 50 fős keret.
Említette, hogy szeretnék kiterjeszteni az ösztöndíjat a középiskolásokra is. Ebben a körben esetleg további feltétel lehet, ha valamilyen konkrét szakma felé, vagy akár a felsőoktatás irányába lehet terelni a tanulókat?
Egyelőre ez csak elképzelés. Szeretnénk előbb a cégeket is bevonni, hiszen azzal a foglalkoztatás is zöld utat kaphat a tanulmányok befejezése után.